E-urheilu Suomessa

by kal85

Elektroniseksi urheiluksi (engl. eSports tai e-sports) kutsutaan tietotekniikkaan nojaavaa kilpaurheilua. E-urheilua voi harrastaa joukkueessa kuin myös yksilönä, riippuen pelistä ja pelimuodosta. E-urheilussa käytetyt, tietokoneella tai tv-näyttöön kytketyllä konsolilla pelattavat viihdepelit jakautuvat useisiin eri alalajeihin eli genreihin.

Kilpapelaaminen tietokoneella tai konsolilla yleistyy lajina Suomessa, vaikka se onkin vielä suhteellisen harvinainen laji. Tämä saattaa johtua siitä, että alaa vielä dominoivat erilaiset RTS(Real Time Strategy – reaaliaikastrategia) tai FPS(First Person Shooter)-pelit, jotka eivät suoraan liity kasinoihin tai rahapeleihin. Muun muassa suosittu World of Warcraft -peli on Suomessakin saanut alleen erinäisiä klaaneja ja muuta pelaajatoimintaa. Jotkut e-urheilijat ovat olleet pelaajaurallaan hyvinkin menestyksekkäitä, ja ovat solmineet sponsorisopimuksia useiden eri tahojen kanssa.

Elektroninen urheilu juontaa juurensa aina 1950-luvulle, jolloin perinteisiä lautapelejä kuten shakki tai tammi alettiin digitalisoimaan, eli muuntamaan tietokoneella pelattavaan muotoon. Tällä hetkellä suomalaispelaajat perustavat omia yhdistyksiään ja kansallista liigaa aivan erilaisissa peleissä. Suosituimmat pelit ovat First Person Shooter -tyylinen ammuskelupeli Counter Strike: GO, reaaliaikainen strategiapelli StarCraft II: Legacy of the Void sekä suosittu Hearthstone: Heroes of Warcraft. Näiden pelien ympärille on myös rakennettu ensimmäistä kertaa järjestettävä virallinen SM-kilpailu, jonka voittajille on luvassa palkintoja 5 000 eurosta 15 000 euroon saakka, kategoriasta riippuen. Voittajat pääsevät myös jatkamaan pohjoismaisiin e-urheilun suurkisoihin.