Lamborghini

by Prof. Janick Dare III

Lamborghinin urheiluautot ovat monien nopeista menopeleistä haaveilevien unelmia, hinta pitää ne kuitenkin osalle saavuttamattomina. Lamborghini onkin monessa mielessä autojen joukossa se kirkkain merkki, mikä kiehtoo monia niin auton ulkonäön, ominaisuuksien kuin tietenkin nopeudenkin takia. Lamborghini automallin historia on mielenkiintoinen, merkin syntyyn liittyy paljon näyttämisen halua ja voitontahtoa.

Kaikki alkoi sisuuntuneesta näpäytyksestä

Ferrucio Lamborghini oli italialainen traktorinvalmistaja. Hän perusti ensimmäisen autotehtaansa Modenaan 1963, jossa myös Enzo Ferrari asui. Ferrucio rakasti urheiluautoja ja omisti itse Ferrarin, eräänä päivänä hänen kerrotaan valitelleen Enzo Ferrarille auton puutteista, josta suuttuneena Enzo tokaisi Ferrucion ajotaidoissa olevan vikaa, ei autossa. Ferruciohan oli pelkkä traktorintekijä, näpäytti Enzo. Asiasta sisuuntuneena Ferrucio päätti valmistaa maailman parhaan urheiluauton. Vuonna 1964 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin ensimmäinen Lamborghini 350 GT, joka löi ominaisuuksillaan Ferrarin kaikki mallit laudalta. Auto oli kaksipaikkainen coupe-malli ja se kiihtyi jopa 250 km:n tuntivauhtiin – 1960-luvun mittapuun mukaan se oli siis todellinen menopeli.Todellisen läpimurron Ferrucio teki seuraavana vuotena uudella mallillaan Miura, joka kulki jo 280 km tunnissa ja sen muotoilu oli virtaviivaista huippuluokkaa. Seuraavilla vuosikymmenillä Lamborghini vakiintui urheiluautojen kuningassarjaan. Sen mallit kestivät aikaa ja parhaimmillaan samaa sarjamallia on valmistettu 15 vuotta. Lamborghini on myös laajentanut merkkiään monelle muulle alalle ja sen nimellä valmistetaan esimerkiksi aurinkolaseja, vaatteita, kauneudenhoitotuotteita, laukkuja ja tietotekniikan oheistuotteita. Lamborghini on myös tunnettu kilpaveneilyssä, sillä useat tallit käyttävät lajissa yrityksen kilpavenemoottoreita. Lamborghinilla on oma sivusto, jonka kautta voi tutustua merkin tuotteisiin.

Auto kuin härkä

Ferrucio Lamborghini oli innokas härkätaistelun ystävä ja autot nimettin alusta asti lajin eläinten mukaan, yrityksen logossa on myös taisteluhärkä. Itse Ferrucio vetäytyi toiminnasta pois jo 1970-luvulla ja myi bisneksensä eteenpäin. Ferrucio vietti viimeiset vuotensa viinitilallaan ja kuoli 1993 Perugiassa. Lamborghini esitteli vuonna 2007 kalleimman mallinsa, jota valmistettiin vain rajattu erä. Kuten muutkin mallit, tehokas Reventon sai nimensä härkätaistelujen areenoiden härästä.Lamborghini vaihtoi useasti omistajaa tulevina vuosina, ja laman aikana se ajautui jopa konkurssiin, mistä se nostettiin kuitenkin takaisin markkinoille. Kuin ihmeen kaupalla Lamborghini-merkki on säilyttänyt hyvin imagonsa sen enempää ryvettymättä omistajien vaihtuessa ja yritysten kokiessa kupruja. Vuonna 1998 Volkswagen osti Lamborghinin itselleen, minkä jälkeen se on lanseerannut kaksi automallia hyvällä menestyksellä, Murcialagon ja Gallardon. Volkswagenin vauras ja menestyvä yritys on rauhoittanut eri firmojen käsissä seilaamisen ja vakiinnuttanut merkin paikan automaailman huipulla.