Suomalaisten suosimat autot

by kal85

Vähäpäästöisyys on avainsana nykyajan automarkkinoilla ja uudet autot pyritäänkin rakentamaan mahdollisimman ympäristöystävällisiksi. Vanhat autot saastuttavat paljon moderneja autoja enemmän, joten on eduksi, jos autoilijat vaihtavat kyytinsä uuteen.

Tätä silmällä pitäen alkoi Suomessa vuoden 2015 heinäkuussa ns. romutuspalkkiokokeilu, jonka rahoittivat valtio ja autoala yhdessä. Tämän kokeilun aikana autonomistaja sai 1500 euron alennuksen uudesta autosta, jos oli romuttanut yli 10 vuotta vanhan auton ja oli ostamassa tilalle uutta autoa tietyin kriteerein. Nämä kriteerit olivat seuraavat: auton CO2-päästöt eivät saa ylittää 120 g/km tai sen pitää kulkee etanolilla, metaanilla tai sähköllä, täydellisesti tai hybridinä.

simone mescolini / Shutterstock.com

simone mescolini / Shutterstock.com

Tämä kannustin innosti suomalaisia autonostajia, ja Suomessa rekisteröitiinkin vuonna 2015 yli 106 000 uutta henkilöautoa. Suomalaisten suosituimpana automerkkinä pysyi Volkswagen, sen osuus ensirekisteröinneistä oli 11,9 %. Heti toisena oli Toyota 11,2 % osuudella ja tämän perässä Skoda, Ford ja Volvo. Automalleista kärjessä oli selkeästi Skoda Octavia, toisena oli Nissan Qashqai.

Vuoden 2015 lokakuussa useampi autonvalmistaja jäi kiinni päästötietojen manipuloinnista. Ensimmäisenä nalkkiin jäi Volkswagen, joka ilmoitti manipuloineensa myyntivalttina pidettyjä alhaisia päästöarvoja. Lähes 800 000 auton, sekä bensiini- että dieselkäyttöisen, päästöarvot oli ilmoitettu pienemmiksi sekä hiilidioksidin että typpioksidien osalta. Volkswagenin myyntiin se ei kuitenkaan Suomessa vaikuttanut, sillä Volkswagenin jälkeen tuli ilmi noin tusinan muun autonvalmistajan harrastaneen samanlaista toimintaa.